Lilium

Politički marketing – počnite danas da budete jači sutra

[su_heading]S obzirom na to da se u Bosni i Hercegovini, kao i u većini evropskih zemalja, izbori održavaju svake dvije godine, javno mišljenje se kreira na osnovu izbornih kampanja. Ova godina je za Bosnu i Hercegovinu izborna, a iako su izbori tek u oktobru, političke stranke su uveliko počele kampanju. U te svrhe, važno je prepoznati značaj upotrebe interneta kao savremenog marketinškog alata, te razmotriti politički marketing kao sredstvo komunikacije.[/su_heading]

Internet = bojno polje za politički marketing

Politički marketing se temelji na postojećim, razvijenim metodama komercijalnog marketinga, te se koristi u svrhu političke komunikacije. Kao takav, politički marketing ima za cilj da u očima potencijalnog biračkog tijela istakne prednosti i kvalitete jednog kandidata u odnosu na druge, da animira što veći broj glasača, te da uz minimalna sredstva obezbijedi što veći broj glasova. Politički i komercijalni marketing teže ka sličnim ciljevima, samo je proizvod zamijenjen političkim kandidatom, tržište potencijalnim biračkim tijelom, potrošači glasačima, tržišna konkurencija političkim protivnicima, a profit od prodaje brojem glasova koje treba dobiti.

Društveni mediji zaista mijenjaju politiku. Društvene mreže kao što su Facebook, Instagram, YouTube i Twitter, web stranice i blogovi danas su neophodni da biste bili konkurentna politička opcija ili kandidat. Svjedoci smo da gotovo svi koji se kandiduju ili budu na listama pokreću svoje „zvanične Facebook stranice“ vjerujući da će se na taj način moći obratiti velikom broju istomišljenika. Međutim, razlog zašto takvi pokušaji često završavaju neuspješno je to što se kampanja na društvenim mrežama vodi potpuno neprofesionalno i bez strategije.

politički marketing

Koje alate digitalnog marketinga koristiti u predizbornoj kampanji 2018. godine?

Facebook će i ove godine biti dominantna društvena mreža s obzirom na to da je broj Facebook korisnika iz Bosne i Hercegovine oko 1,5 milion. Pored standardnog oglašavanja, na koje treba obratiti pažnju, jer neprofesionalan pristup rezultira manjom interakcijom s ciljnim skupinama, treba razmišljati o čestim live obraćanjima potencijalnim glasačima. Na posljednjim izborima u Njemačkoj i Austriji kandidati su se redovno u toku kampanje obraćali ovim putem, te direktno odgovarali na pitanja glasača. Izborna kampanja se s „terena“ proširila na društvene mreže, kandidati sve manje vremena imaju za javne tribine, te se ovaj vid političke komunikacije nameće kao odlično rješenje.

Obično ono što ne možemo vidjeti kad god želimo je interesantno. Instagram pruža mogućnost kratkog vijeka poruke kroz opciju „Instagram priča“, te na taj način možete da zainteresujete potencijalne glasače ako su vam ciljna skupina mladi od 18 do 35 godina. Jako je bitno da kreativna rješenja koja će se plasirati u javnost budu dovoljno interesantna da mlade odvedete na instagram profil političke opcije ili kandidata. Imajte na umu da „Instagram priča“ traje 5 sekundi, a pažnja mlade osobe sigurno još kraće.

facebook live

Prema vlastitom istraživanju predizborne kampanje 2016. godine u kojoj su analizirane tri dominantne dnevne novine u Federaciji BiH: Dnevni avaz, Oslobođenje i Faktor. Ukupan broj plaćenih oglasa tokom predizborne kampanje u sve tri dnevne novine bio je 36! Ovo je još jedan podatak koji pokazuje da tradicionalni mediji gube bitku s internetom kao marketinškim alatom. Dva su osnovna razloga za to:

(1) plaćeni oglasi u printanim medijima su jako skupi i
(2) oglasi su nemjerljivi i upućeni svima.

Svi potencijalni glasači zasigurno nisu vaša ciljna skupina! To je razlog zašto i premium oglasi na najposjećenijim portalima u BiH nisu idealno rješenje. Pored činjenice da su jako skupi, prikazat će se i osobi od 15 godina koja nema pravo da glasa i potencijalnom glasaču. Ozbiljan pristup političkoj kampanji vodi ka Google oglašavanju putem Google Display banera čija je cijena prikazivanja i do 10 puta niža od cijene premium oglašavanja na portalima. Pored toga, Google pruža veću mogućnost targetiranja ciljne skupine koja će vidjeti baner.

Klik na Google baner vodi na web stranicu političke opcije ili kandidata, te zainteresovanoj osobi daje priliku da se dodatno informiše. Važno je naglasiti da većina posjetilaca ne napravi nikakvu akciju pri prvoj posjeti web stranice. Stoga je remarketing odličan alat koji posjetioce web stranice pamti, te na koju god oni stranicu poslije odu, prikazuje im se vaš baner i podsjeća ih na vas. Tako su šanse veće da upravo ta osoba povjerenja na izborima da baš vama ili vašoj političkoj opciji.

politics marketing

Postavite pitanje sebi i ljudima oko vas, koliko vremena provedete gledajući televiziju, a koliko pretraživajući Youtube? Prema posljednjim istraživanjima, video kreativa je mnogo interesantnija ljudima od fotografije. Ona nudi mogućnost da ciljna skupina vjeruje i svojim očima, ali i svojim ušima. Youtube kao marketinški alat je mnogo jeftiniji od oglašavanja putem televizije. Njegove prednosti su mnogobrojne, ali ističu se to što možete da dosegnete do ciljne publike koju želite da targetirate prema spolu, broju godina, interesovanjima, geografskom području i mnogim drugim parametrima.

Trenutno najinteresantniji vid oglašavanja putem YouTube je “Trueview In-stream” koji pruža mogućnost gledaocima da pregledaju cijeli video ili da ga preskoče (skip ad) nakon 5 sekundi. Prednost ove opcije je da se prikazivanje videa naplaćuje tek ako gledalac pregleda više od 30 sekundi videa. Ako ga preskoči prije, prikazivanje je besplatno!

Ovaj vid oglašavanja posebno je bio interesantan političkim opcijama u toku predizbornih kampanja u Evropi. Ako imate stručan tim ljudi koji vam vodi kampanju, velike su šanse da se vaša videoporuka pojavi na konkurentskoj reklami, te konkurent bude primoran da pregleda bar 5 sekundi vaše poruke. Potrudite se da prvih 5 sekundi budu zaista kreativne, te da zainteresuju gledaoce da pregledaju vašu reklamu.

Ako imate ambiciju da budete u izbornoj utrci, politički marketing je opcija koju definitivno trebate razmotriti. Ne čekajte septembar i zvanični početak predizborne kampanje. Napravite strategiju, planirajte svoje aktivnosti i neka komunikacija bude dvosmjerna. Mi živimo u društvu gdje se izbori sigurno ne dobijaju na društvenim mrežama kao primjerice u Americi, ali se neće moći dobiti ni bez društvenih mreža.