Lilium

Sve što niste znali o podcastu! Slušajte Lilium podcast – ON AIR smo!

[su_heading size=”18” margin=”30”]Iako živimo u eri u kojoj naprosto gutamo sve digitalno, postoji jedan oblik elektronskog izražavanja koji u BiH tek postaje popularan – a to je podcast. Naš podcast slušajte na ovom linku. [/su_heading]

Podcasti nisu toliko popularni kod nas kao na zapadu, pogotovo u Americi, ali je interesantna činjenica da sve više dobija na popularnosti u svim dijelovima svijeta. Iako to nije ni blizu video sadržaju koji se kreira na YouTubeu, podcast postaje forma koja sve više dobija na značaju i ima sve veću publiku. Jedan od presudnih razloga za sve veći rast popularnosti podcasta je činjenica da je podcast jedina forma koja se može konzumirati dok radite nešto drugo – vozite, šetate, vježbate, radite, trčite… Izuzetno laka integracija sadržaja putem moblilnih platformi omogućava da vam podcast može biti primarni izbor čim stavite slušalice u uši i krenete negdje.

Treba da znate da nije lako. Možda zaista imate smisla za to, i možda sve bude išlo kao podmazano. Ako i ne, nemojte dizati ruke odmah. Probajte, vježbajte.  Pokušajte sa ljudima sa kojima se osećate komotno. To je ok početak. 

Živimo u digitalnoj eri. Bilo da se radi o oglašavanju na tražilicama, društvenim mrežama ili vođenju bloga, ideja i savjeta kako doseći do publike ne nedostaje. Međutim, jedna od nepobitnih snaga kojom bilo koji biznis može doći do klijenata i publike jeste mogućnost da im se ispriča priča o svom proizvodu ili usluzi, a jedan od ključnih alata jest i podcast.

Za nekoga ko je skoro cijeli radni vijek pred mikrofonom, meni to djeluje jednostavno. Međutim i nije baš tako lako kako se čini. Podcast nije radijska emisija, nema pjesme da pustite i da na taj način upotpunite vrijeme i prostor (ako radite za brand ili proizvod, lični podcasti koji i nisu toliko česti, sebi mogu dopustiti i dozu muzičkog dijela, iako tako podcast nije zamišljen). Važno je da kada krenete raditi i snimati to bude smišljeno, koncizno, jasno, direktno i svima razumljivo. 

Neki ljudi vole da slušaju, dok drugi više vole da govore. Zato su ljudi izmislili podcast. U doba digitalne riječi (mailovi, online vijesti, blogovi, e-knjige), može se činiti da ljudi više nisu zainteresovani za podcaste. Međutim, uz pravo „vođenje“ podcasta, mogu da privlače široku publiku.

Šta je uopšte podcast?

Prema nekoj nezvaničnoj definiciji, podcast je digitalna datoteka koja sadržava audio ili video zapis koji se može preuzeti s interneta ili se distribuira putem interneta koristeći RSS (Really Simple Syndication) tehnologiju, a namijenjen je gledanju ili slušanju na kompjuteru, MP3 playeru, digitalnom prijenosnom playeru poput iPoda ili pametnom telefonu, a sve više i u pokretu, putem aplikacija na mobilnim uređajima. Publika se može pretplatiti za preuzimanje podcasta putem RSS-a, što znači da će automatski po objavi dobivati sadržaj. Jednostavno rečeno, riječ je o govornoj formi, pružanju naučnog objašnjenja određenih tema ili analizi i komentarisanju teme koja je povezana sa različitim oblastima stručnosti gosta ili domaćina sa sagovornikom. Međutim, kreiranje dobrog, uspješnog podcasta u kojem će ljudi uživati neće biti lako. 

Naravno, nije potrebno imati diplomu iz oblasti podcasta ili novinarstva, ali dobro je znati osnovna pravila kvalitetnog i zanimljivog podcasta.

Prvim podcastom smatra se “The End Of Days” pokrenut 31. oktobra  2003. Godine. U roku od mjesec dana nakon emitovanja ovog podcasta, New York Times piše na ovu temu i spominje da se podcasti već snimaju po cijelom svijetu.  U novembru 2004. godine, tokom BloggerCon konferencije, medijska ličnost i jedan od prvih „poznatih“ programera, Adam Curry je držao predavanje na temu “audio bloging”, kada je iskoristio priliku da priča i o podcast formi. Tokom istog mjeseca, pokrenuta je prva platforma za podcast hosting, pod nazivom Libsin. Prve podcast dnevne vijesti pokrenute su 2005. godine, a zatim u junu iste godine, Steve Jobs je objavio da će, u tada novoj verziji 4.9 iTunes-a, biti ponuđen cijeli ‘katalog’ podcast emisija u sklopu nove aplikacije pod jednostavnim nazivom ‘Podcasts’.

U decembru iste godine, izraz „podcast“ je bio proglašen za riječ godine u američkom riječniku Oxford. Ispostavilo se da je Apple prepoznao kvalitet i moderno jer je 2014. godine, Apple imao više od milijardu pretplatnika podcasta, a taj broj i dalje raste. Podcasting postaje snažan marketinški proizvod, primarni izvor informacija i zabave, a usput može biti koristan za svakoga.

Uspješan podcast zahtijeva precizne komponente, kako spoljašnje tako i unutrašnje i oni se sastoje od nekoliko specifičnih elemenata. Svaki domaćin podcasta treba da obrati posebnu pažnju na sve njih. Nije bitno da li ste stručnjak ili početnik.

Ako ćete se upustiti i svom brendu dodati podcast kao jedan od marketinških alata, onda morate voditi računa o sljedećim stvarima: 

Oprema

Dobra oprema je pravilo broj jedan u pravljenju dobrog podcasta. Vrijedno je ulagati u specijalne alate za kreiranje audio sadržaja kao što su mikrofon, slušalice i softver pomoću kojih ćete moći raditi na svom daljem materijalu.

Biti stručnjak u oblasti koju radite

Ako ne znate o čemu ćete govoriti, izgubit ćete se i zbuniti. Dobro je razgovarati o temama i pitanjima u kojima ste dobri i imati široko znanje. Inače ćete zvučati neprofesionalno i ljudi neće uživati u slušanju vašeg podcasta. A u slučaju da se dogodi da ćete tokom određene epizode ​​govoriti na neku drugu temu u odnosu na uobičajeno, prethodno napravite dobro istraživanje kako bi se dobro pripremili i kako bi se izbjegla eventualna greška ili slično. Naravno, sve ovo je u slučaju da podcast ide uživo, ipak, ako podcast snimate, a zatim montirate, danas lako sve možete sakriti, prilagoditi i slično.

Upoznajte vaše slušaoce

Na samom početku bi trebalo da znate koga želite za publiku. Da li su to freelenceri, influenseri, studenti, ili možda ljubitelji određenog proizvoda? Prioritet je da ciljate svoj sadržaj na određenu grupu ljudi. Na taj način postoji veća šansa da dobijete fanove i vjerne slušaoce. Također, ono što je od izuzetne važnosti jeste i komunikacija sa publikom odnosno dobro je znati šta ista ta publika očekuje od vas.

(Dobro) upoznajte/istražite vaše goste

Morate znati s kim pričate. Napravite istraživanje prije podcasta i saznajte sve detalje o vašem gostu. Ne želite da pogrešno izgovorite njegovo ili njeno ime. Iako je sama suština podcasta da razgovor teče spontano i da se pretvori u ćaskanje, dobar sourcing (prikupljanje informacija) prije snimanja je od velike važnosti za podcast. Ukoliko ne pronađete dovoljno materijala na osnovu kojeg možete postaviti nekoliko pitanja, kontaktirajte otvoreno vašeg budućeg gosta i zamolite za nekoliko rečenica o sebi. I ta opcija je bolja nego da gosta dočekate nespremni.

Dužina trajanja jedne epizode

Uspješan podcast treba da ima odgovarajuću dužinu: što je duži podcast, manja je vjerovatnoća da će slušaoci ispratiti cijelu epizodu.
Zato, savjet je da se u početku ne upuštate u dugačke podcastove (osim ako niste Joe Rogan), jer će publici najvjerovatnije dosaditi.
Ali, to također ne znači da bi podcast trebalo da traje samo 3-5 minuta. Prosječna, a ujedno i najbolja dužina podcasta treba da bude između 10 i 20 minuta.

Budite spontani

Ovo se odnosi na ono što sam već napomenula. Dakle, nemojte samo sjediti i čitati pitanja svom gostu. Budite aktivni, pratite svoju intuiciju i pitajte sve što je donekle povezano sa temom koju obrađujete. Najbolji podcasti su često oni sa spontanim pitanjima. Naravno, ne žele svi sagovornici da se angažuju i prepuste cijelom podcast konceptu razgovora. Neki ljudi možda nisu otvoreni kao drugi i može biti teško stvoriti opuštenu atmosferu, čak i ako se jako potrudite. Ali koliko možete – iskoristite.

Budite dobar domaćin

Budite aktivni slušalac. Ljudi će uživati u razgovoru sa vama samo ako vide da ste zaista zainteresovani za ono što imaju da kažu. Morate biti otvoreni prema gostu isto koliko i prema publici, i slušati šta obje strane imaju da kažu.

Isplanirajte svaku epizodu

Budite spremni. Naravno, ne morate da planirate svaki razgovor, ali je dobro znati u kom pravcu želite da idete sa vašim intervjuom. Pripremite niz pitanja ili tema koje biste želeli da pokrijete i dajte ih svom gostu prije podcasta. Također, budite dosljedni kada je u pitanju objavljivanje vašeg sadržaja. Imajte jedan dan u sedmici ili mjesecu kada ćete objavljivati svoje podcaste i pokušajte to da radite redovno.

Budite pozitivni

Podcasti su zabavni. Možete naučiti mnogo novih stvari od vaših gostiju, pogotovo ako su oni poznati i uticajni ljudi iz svijeta biznisa. Ljudi će uživati u vašim podcastima onoliko koliko ćete vi sami uživati u njima. A ako publika zna da ste zadovoljni onim što radite, oni će nestrpljivo čekati na vaš materijal.

Vježba, vježba i vježba

Ne odustajte. Ponekad može potrajati danima, sedmicama ili čak mjesecima da biste savladali vještinu pravljenja dobrog podcasta. Ali što više vježbate, što više uspješnih ili manje uspješnih intervjua odradite, više iskustva dobijate.

Stvaranje uspješnog podcasta možda neće uvijek biti lako jer zahtijeva mnogo pažnje i angažovanja. Ali kada jednom počnete to da radite i naviknete se na svijet podcasta, teško ćete iz tog svijeta ikada izaći.


I za kraj, predstavljamo vam podcast iz „naše kuće“ : pokrenut je Lilium Podcast, a prva epizoda već je „on air“. Svake sedmice sa zanimljivim gostima i sagovornicima pričat ćemo o temama digitalnog marketinga, ali i svemu onome što je aktuelno u svijetu digitale, oglašavanja i moderne tehnologije. 

Kako se zaštititi na internetu, posebno na društvenim mrežama i je li vam šifra privatnih ili poslovnih naloga dovoljno jaka, poslušajte na prvom Lilium Podcastu