Lilium

Digitalni marketing od A do Ž, kompletan vodič

Digitalni marketing od A do Ž!

Kompletan vodič za početnike kao i za one koji žele osvježiti znanje.

Definicije, pojmovi, kako početi, kako izgraditi karijeru i pronaći posao, sve ovo saznajte u našem opsežnom blog tekstu posvećenom digitalnom marketingu.

Vjerojatno ste do sada već čuli za digitalni marketing. Ovaj segment marketinga doživio je popriličnu popularnost zadnjih godina, ne samo u tvrtkama već i kod osoba koje su vidjele priliku da se prekvalificiraju i pronađu posao u jednom od zanimanja koje je iznjedrio.

Ako bismo trebali izvući neku definiciju koja bi nam što jednostavnije predstavila ovu marketinšku aktivnost, mogli bismo reći da je digitalni marketing skup raznih aktivnosti koje se provode na internetu, a u cilju oglašavanja, promoviranja i prodaje određenog proizvoda ili usluge.

Zašto je digitalni marketing budućnost oglašavanja?

Zapravo je digitalni marketing već uveliko sadašnjost oglašavanja i nadišao je tradicionalni marketing, a razlozi su sljedeći:

  • Ogroman doseg potencijalnih kupaca ili klijenata,
  • Mogućnost pobližeg targetiranja potencijalnih kupaca ili klijenata,
  • Mogućnost retargetiranja osoba koje su iskazale neki prvotni interes za našu reklamu,
  • Fleksibilan budžet (uz nekoliko klikova regulirate potrošnju i usmjeravate je na onu kampanju koja daje najviše rezultata),
  • Mogućnost veće kreative (izgled oglasa, vizuali, itd.),
  • Izvanredna kontrola nad digitalnim reklamnim kampanjama,
  • Iscrpni izvještaji i analitike, u realnom vremenu te
  • Mogućnost dvosmjerne komunikacije.
Digitalni marketing od A do Ž, kompletan vodič, fotografija 1, Lilium blog

Možemo slobodno reći da digitalni marketing ide ruku pod ruku s digitalnim dobom u kojem živimo.

Ako ste se upravo zapitali o kakvom digitalnom dobu govorimo, zapitajte se, koliko samo vremena vi provodite uz ekran svog mobilnog telefona, tableta, laptopa? Načini na koji ljudi kupuju, upoznaju se, pronalaze posao, informiraju se, potpuno su drugačiji nego prije. I to je to digitalno doba.

Nedavno sam gledao jedan dokumentarac koji je bio pravi eye opener.

Naime, voditelj emisije sprovodio je anketu na Times Square-u, najpoznatijem New Yorškom raskrižju na kojem se nalaze zasljepljujući ogromni reklamni panoi čije godišnje rentanje košta i do četiri milijuna dolara, pitajući nasumične prolaznike znaju li koji je najgledaniji ekran tu gdje se nalaze. Prolaznici su neodlučno upirali prstom na neki od mnogobrojnih billboarda i videozidova, na što je voditelj odlučno odmahnuo glavom i onda im pokazao na njihov mobitel koji su držali u ruci. „Ovo je najgledaniji ekran na Times Square-u.“

Times Square, NY

Slažem se, malo je nategnuta ta cijela anketa, i vjerojatno će još zadugo tvrtke plaćati milijunske iznose kako bi im se reklame vrtjele na ovom trgu (ne i bez razloga, budući da u jednom danu ovim trgom prolazi više od 300 000 osoba) no, vrijedi promisliti što će budućnost donijeti, a sve su prilike da što god dolazi, ide na ruku digitalnom marketingu.

Od kojih se sve marketinških kanala sastoji digitalni marketing?

Nevjerojatno koliko marketinških i komunikacijskih kanala potpada pod digitalni marketing i koliko je sve zanimanja proizveo.

Ovaj vid marketinga možemo podijeliti na nekih pet glavnih područja: Društvene mreže, Copywriting / Content writing, SEO, e-mail marketing te oglasi na internet tražilicama (prvenstveno Google, ali tu su i Bing, Yandex i drugi, manje poznati), iz kojih pak proizlaze još neka, kao recimo web stranice, landing pagevi, Google Business kartice, razne Viber i WhatsApp grupe i zajednice, video produkcija pa i podcasti, zašto ne i njih ubrojati?

Evo pobližih objašnjenja za svaki od ovih područja digitale.

Društvene mreže – Bez njih nam je nezamisliv dan, zar ne? Facebook, Instagram, Tik Tok, Twitter, LinkedIn, Snapchat, itd. Preko njih se informiramo, ubijamo vrijeme (možda i najgora nuspojava društvenih mreža), pronalazimo poslove, upoznajemo se, gradimo osobni brand, a ne smijemo zaboraviti spomenuti i kompanijske naloge na društvenim mrežama preko kojih tvrtke objavljuju novosti, reklamiraju svoje proizvode i usluge, objavljuju natječaje za prijem novih djelatnika, te grade pozitivan PR.

Copywriting / Content writing – S definitivnom sigurnošću mogu napisati da je copywriting i content writing najvažnija grana digitalnog marketinga. Možda zvuči smjelo, ali razmislite, za društvene mreže potrebni su postovi, za SEO potrebni su blogovi, za e-mail, naravno, kvalitetno napisan sadržaj, za oglase je pak potrebno osmisliti zanimljiv, jak oglas koji će privući pozornost i potaknuti na akciju, a sadržaj je potreban i za web i landing stranice, za video uratke, za GBK, za Viber i WhatsApp grupe, dakle, za sve!

SEO – Search Engine Optimization, tj. optimizacija za tražilice. Sastoji se od četiri tehnike:

  • On-page SEO,
  • Off-page SEO,
  • Technical SEO te
  • Local SEO.

On-page SEO podrazumijeva aktivnosti koje poduzimamo na samoj web stranici, a u svrhu boljeg rangiranja na tražilici, Off-page su aktivnosti izvan same web stranice, a uglavnom se svode na prikupljanje relevantnih i autoritativnih backlinkova (dakle poveznica koje daju vašoj stranici određeni Domain Authority, a dolaze od kvalitetnih izvora, detaljnije sam pisao o tome u tekstu o Off-page SEO-u), Technical SEO je povezan s aktivnostima povezanima s tehničkim postavkama vaše web stranice, dok je Local SEO skup tehnika i kampanja koje poduzimate u svrhu veće vidljivosti i prisutnosti na tražilici, a koje će Google-u dati signal da postojite na određenom geografskom području (uglavnom u nekom užem dijelu, tipa u nekom gradu).

SEO kao jedan od pet najvažnijih područja digitalnog marketinga, Lilium blog

E-mail marketing – Izvrsna metoda komunikacije s postojećim kao i s potencijalnim kupcima i klijentima, potrebno je da posjedujete popis e-mail adresa, servis za slanje e-mailova te dobar sadržaj.

Oglasi na tražilicama – Mogu biti Display, u vidu raznih bannera koji se pojavljuju na određenim mjestima po internetu, tj. na mjestima koje dogovore vlasnik određene web stranice i oglašivačka mreža (tipa, Google Adsense program, koji je i najrašireniji), mogu biti Search, tj. da se pojavljuju kada netko ukuca određenu ključnu riječ na tražilicu, a pojavljuju se iznad organskih rezultata (mogu i ispod prvih deset slotova koji su se organski rangirali), mogu biti Video oglasi kao i Shopping oglasi, mogu biti i oglasi za razne mobilne aplikacije, kao što vidimo, internet je savršeno mjesto za ovu vrstu oglasa. Način naplate ovih oglasa je ili CPC (Cost Per Click, tj. naplata oglasa po ostvarenom kliku, uglavnom se koristi za Search oglase) ili CPM (Cost Per Mile, tj. trošak na 1.000 prikazivanja, uglavnom se koristi za Display oglase).

Web stranice – Možemo slobodno reći da su web stranice kao svojevrsno digitalno ogledalo kompanije. Mislim da gotovo pa da i nema tvrtke koja nema barem neku rudimentarnu web stranicu, a i mnogi pojedinci (kao i javne osobe) kreiraju svoju web stranicu (pogotovo uz pomoć WordPress CMS-a budući da isti omogućava stvaranje web stranica bez poznavanja kodiranja već uz pomoć određenih templatea).

Landing pagevi – Također web stranice, ali drugačije namjene. Dok je klasična web stranica tu kako bi informirala javnost o vama, landing stranice se kreiraju kako bi vas potakle na određenu akciju te su fokusirane na jedan određeni proizvod ili uslugu.

Google Business kartica (GBK) – Google, kao najveća internetska tražilica, omogućila je kompanijama da potpuno besplatno predstave svoje poslovanje na Google Kartama, a ovaj listing (kartica) pojavljuje se u desnom dijelu ekrana kada ukucate određeno ime firme ili se pojavljuje u skupu ako u tražilicu ukucavate određeni pojam (tipa, rent a car). Izvanredan alat (i još uvijek besplatan) preko kojeg možete objavljivati postove, fotografije, specijalne ponude, događaje, možete čak sve svoje proizvode predstaviti na Google opciji Proizvodi. Sve će to biti vidljivo na vašoj Google Business Kartici (neke vrste objava vidljive su do sedam dana, neke zauvijek), a Google tražilici ćete dati jasan signal gdje ste, što ste, što radite, itd.

Viber ili WhatsApp grupe – Mislim da ne bismo pogriješili ako napišemo da su Viber i WhatsApp grupe i zajednice posebne društvene mreže. Tvrtka koja može iskoristiti ovaj vid marketinga je definitivno na dobitku, ne samo zbog toga što posjeduje svoj kanal / društvenu mrežu, već istu može predstaviti kao poseban klub kupaca ili klijenata s kojima će izgraditi izvanredan poslovni odnos (ljudi vole posebnost, vole ekskluzivu, još ako od te ekskluzive mogu profitirati, tipa, kroz posebno kreirane popuste i ponude, uspjeh je zagarantiran).

Video produkcija – Video reklame i video spotovi doživjeli su svoju ekspanziju s digitalnim marketingom (ne zaboravite da je druga najveća internet tražilica YouTube). Zahvaljujući YouTube-u kao i drugim video servisima, tvrtke se sada mogu na poseban i kreativan način predstaviti svojim potencijalnim kao i postojećim kupcima ili klijentima.

Podcasti – Sve više tvrtki (ali i pojedinaca) pokreće svoje podcaste preko kojih predstavljaju svoje proizvode i usluge, ali i grade svoj brend.

Digitalni marketing područja

Zanimanja vezana uz digitalni marketing

U ovoliko mnogo kanala isprofilirala su se i razna digitalna zanimanja.

Social media manager, tj. Voditelj društvenih mreža Vjerojatno startna pozicija za mnoge koji ulaze u svijet digitalnog marketinga. Community manager brine o kompanijskim kanalima na društvenim mrežama, stvara i objavljuje postove, ako tvrtka ne posjeduje odjel grafičkog dizajna, isti je odgovoran i za kreiranje vizuala koji idu uz objave, zatim odgovara na komentare i upite te kroz svoj rad kreira pozitivan PR tvrtke. Danas ljudi stupaju u kontakt s tvrtkama preko privatnih poruka na društvenim mrežama, očekuju odgovor odmah, očekuju da će odgovor biti zadovoljavajući tako da voditelj društvenih mreža mora poznavati način rada tvrtke za koju vodi naloge kako bi njegov odgovor bio što kompetentniji.

Tvrtke se odlučuju ili za in-house voditelja društvenih mreža ili se obrate digitalnim agencijama kojima je jedna od specijalnosti community management. Razlog zašto tvrtke prepuštaju naloge na društvenim mrežama agencijama krije se u tome što agencije mogu pružiti dodatne usluge budući da u svom timu imaju razne specijaliste za digitalni marketing.

Reklamni specijalist za društvene mrežeOsoba koja odlično poznaje alate za oglašavanje na društvenim mrežama, odlično se snalazi u analitikama te poznaje psihologiju marketinga. Boostanje objava na društvenim mrežama nije marketing. To je tek pojednostavljen alat koji može dobro doći ako vam se žuri s nekom promocijom. Za ozbiljno reklamiranje na društvenim mrežama potrebno je poznavati tehnikalije, kao i poznavati cijeli sales funnel.

Google Ads specijalistslično kao i marketer za društvene mreže, ali kompleksnije, budući da u samom Google Adsu postoje podjele na Search, Video, Display, Shopping, App kampanje, a ta područja pokrivaju stručnjaci za postavljanje i vođenje reklamnih kampanja na Google tražilici kao i na ostalim tražilicama, recimo na Bingu ili Yandexu.

Google Analytics specijalistGoogle Analytics je besplatan Googleov alat koji je osmišljen kako bi vlasnicima web stranica dao iscrpna izvješća o ponašanju posjetitelja na web stranici. Google Analytics specijalist je osoba koja GA poznaje temeljito te kroz razne procese na Google Analyticsu osmišljava i provodi strategije koje dovode do većih prihoda, većeg prometa na stranici, itd.

Copywriter / SEO CopywriterKao što sam napisao u dijelu u kojem sam spomenuo sam copywriting (kao i content writing), osoba koja se bavi ovim poslom veoma je važna karika u lancu digitalnog marketinga. Od osmišljavanja objava za društvene mreže pa do blogova, landing stranica kao i sadržaja za web stranice, copywriter je onaj koji stoji iza toga. Tvrtkama, bez obzira koliko velike ili male bile, je potreban sadržaj, a copy / content writer zna taj sadržaj osmisliti i stvoriti.

Copywriter i content kao najvažnije područje digitalnog marketinga, Lilum blog

SEO SpecijalistS obzirom na to da se sam SEO sastoji od nekoliko područja, često se radi o više specijaliziranih radnih mjesta, tipa specijalist za On-page SEO koji je zadužen za kreiranje meta opisa, meta tagova, istraživanje ključnih riječi i ostalih zadataka vezanih uz određenu web stranicu, specijalist za Off-page SEO koji je zadužen za SEO tehnike izvan same web stranice, uglavnom aktivan na području link buildinga i link building outreacha, technical SEO specijalist koji je dobar poznavatelj IT-a, nerijetko programer koji zna kako tehnički poboljšati web stranicu, ubrzati je, očistiti od nepotrebnih dodataka, implementirati akcije koje dovode do bržeg rangiranja stranice, itd.

Account manager / Project manager U digitalnim agencijama radi se o account manageru, u IT tvrtkama radi se o project manageru, kako god ih zvali, možemo se složiti da se radi o veoma bitnoj poziciji. Ova osoba je svojevrsna spona između zahtjeva klijenata i agencijskog tima, upravlja i prati zadatke i projekte, prati napredak, sve u svemu, drži konce u rukama.

Grafički dizajner / Web dizajnerkao što su se mnogi novinari mogli preorijentirati na copywriting tako su se i mnogi grafički dizajneri lako snašli u internet svijetu i digitali kao web dizajneri. Dobri poznavatelji boja i sklada, često su i UI / UX Specijalisti, tj. osobe koje prate da je dizajn u skladu sa zahtjevima i potrebama samih korisnika.

Video production specijalistOsoba s izraženim osjećajem za detalje, poznaje video opremu, poznaje režiju, zna kreirati scenarij za video spot ili korporativni video. Kao što smo rekli, video uradci uveliko drmaju internetom, YouTube je druga najveća tražilica, odmah poslije Googlea, a dobar korporativni ili reklamni video može donijeti i popularnost i velike prihode, kako samom klijentu tako i agenciji koja je osmislila i kreirala video.

Kako započeti karijeru u digitali?

Kao što smo naveli na početku, u ovom tekstu odgovorit ćemo i na često postavljano pitanje, a to je, kako započeti karijeru u digitalnom marketingu? Kako pronaći posao? Odakle krenuti?

Poznata pitanja koja su se vrzmala u glavama sviju onih koji su počinjali s digitalom.

Dakle, prije nego krenete u prekvalifikaciju za neka od zanimanja u digitali, razmislite koje vam od gore nabrojanih zanimanja najbolje odgovaraju, tj. gdje se vidite.

Možda posjedujete talent za pisanje ili vam više idu tehnikalije, možda ste odlično organizirani te se super snalazite u multitaskingu, itd.

Ocijenite sebe, vi najbolje znate koje su vaše prednosti.

Znajte jedno, prekvalifikacija je dugotrajan proces koji traži svakodnevno učenje i odvojeno vrijeme za savladavanje novih vještina i znanja kao i unapređenje postojećih.

Već sam o tome pisao, no ne škodi ponoviti, zapamtite, potraga za znanjem i učenje u digitalnom marketingu NIKAD ne prestaje!

E-learning, učenje  u digitalnom marketingu nikad ne prestaje, Lilium blog

Nepregledno more sadržaja

Vjerujem da će se većina onih koji iza sebe već imaju nekoliko godina iskustva u digitalnom marketingu složiti sa mnom u sljedećoj konstataciji.

Naime, a to govorim iz iskustva, nakon što ste ušli u digitalne vode i pomalo proplivali, osjetit ćete u jednom trenutku kao da ste uronjeni u more informacija i raznih pravaca i područja te ćete se vidjeti kao plivač u moru u kojem se ne nazire kopno.

E sad, da biste se upoznali i s Google Analyticsom i s e-mail marketingom i s community managementom i s vizualima i s platformama za oglašavanje i s copywritingom i s WordPressom (koji je u današnje vrijeme kao ono nekad pisaća mašina u firmama, dakle, nezaobilazan), i s tko zna što sve ne, bilo bi potrebno uložiti jako mnogo vremena kao i znati se othrvati ogromnoj količini lošeg sadržaja.

Na kraju krajeva, iako morate poznavati većinu područja, vi ćete s vremenom odabrati tek nekoliko bliskih područja gdje ćete postati ekspert, specijalist.

Za kraj…

Prije svega, hvala vam na čitanju ovolikog sadržaja. Ako ste došli do kraja to znači da vam je ovaj tekst bio zanimljiv i edukativan, što je i bio primarni cilj.

Ideja je bila na jednom mjestu, u jednom tekstu, objasniti ne samo definicije i pojmove o digitalnom marketingu već i pokazati kako je isti evoluirao, što je sve iznjedrio, koliko se samo zanimanja i mogućnosti otvorilo te odgovoriti na pitanje koje često muči početnike, a to je odakle krenuti i kako ući u svijet digitale.

Nadam se da smo odgovorili na sva ova pitanja.

Za kraj, zapamtite, ulaganje u sebe i u znanje UVIJEK donosi samo pozitivne rezultate.

Do idućeg teksta,